Mohou designéři čerpat inspiraci v estetice období normalizace? Studující v ateliéru Grafický design a digitální média na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni se inspirovali dekorem porcelánových hrnků z období 60. až 80. let. Nejúspěšnější motivy z kolekce už byly ve spolupráci s firmou Český porcelán zavedeny do výroby.
Východiskem semestrálního projektu Second Service aneb Co zbyde pod slupkou nostalgie? byl dekor čtvrtlitrových porcelánových hrnků z období 60. až 80. let minulého století. Tehdy se jednalo o běžnou sériovou produkci československých porcelánek, na které se většinou nepodíleli profesionální grafičtí designéři.
Studentky a studenti měli zjistit, jak dalece je přijatelné a funkčně využitelné čerpat inspiraci z estetiky období normalizace. Provází ji určitá nahořklá pachuť generací, které v té době žily, nebo je již pouhým stínem nostalgických vzpomínek na naše domovy?
Úkolem grafických designerů bylo normalizační estetiku reinterpretovat a nalézt nový pohled na škálu původních motivů. Ideálním výsledkem pak mělo být zachování prožitku estetické asociace s původním výtvarným vyzněním, ale zároveň vytvoření svěžího, nového a aktuálního designu se stopou profesionality.
Přístupy studujících byly různé, nechybí v nich určitý kritický odstup, vyjádřený dekonstruktivním designem, ani návrhy vytvořené umělou inteligencí.
U počátku projektu stáli také studující ateliéru Keramický design pod vedením Gabriela Vacha, kteří se věnovali designu samotných hrnků.
„Výsledné dekory sympaticky apelují naše city i emoce, myslím, že řada z nich je aktuálním designovým počinem a má velký potenciál oslovit i širší veřejnost. Už teď jsme se setkali s vřelým ohlasem i u výrobce tohoto sortimentu, firmy Český porcelán v Dubí,“ vysvětluje Ditta Jiřičková, vedoucí ateliéru Grafický design a digitální média.
Nejúspěšnější dekory z kolekce, kterou studenti a studentky vytvořili, byly počátkem prosince uvedeny do prodeje firmou Český porcelán v Dubí. Na výběru realizovaných motivů se prostřednictvím hlasování mohla aktivně podílet i veřejnost, a to na letošním pražském mezinárodním festivalu Designblok.
„Přemýšleli jsme nad tím, jak ze sedmdesáti krásných dekorů vybrat ty nejlepší. Nakonec jsme nechali rozhodnout veřejnost. Každý návštěvník Designbloku mohl hlasovat pro nejlepší dekor a aktivně se tak podílet na výběru. Nejúspěšnější návrhy pak byly skutečně vybrány pro výrobu a jsou dostupné například na e-shopu cesky.porcelan.cz, fyzicky v pražské prodejně v Perlové ulici nebo v prodejně v Dubí,“ uvádí Radek Horčička, předseda představenstva firmy Český porcelán.
Z několika desítek návrhů vybrala veřejnost šestici dekorů od Valerie Kolářové, Kateřiny Masákové, Karolíny Pucholtové, Kristýny Blínové a Dominika Jágera. Motiv Inteligentní dekor Dominika Jágera vznikl ve spolupráci s umělou inteligencí. Vybrané hrnky jsou v nabídce jednotlivě i jako sety po dvou kusech, vždy podle charakteru dekoru.