Propojit jednotlivé vysoké školy, aby sdílely příklady dobré praxe a navzájem se inspirovaly, jak fungovat udržitelněji, se snaží projekty Unilead. Školy – celkem jich bylo postupně šestadvacet – si mezi sebou rozdělily deset témat, jako například hospodaření s vodou a s jídlem, podpora biodiverzity, zelené IT nebo odpovědné zadávání veřejných zakázek, a navzájem pro sebe sepsaly doporučení, co a jak by se dalo dělat lépe. Na Universitas v průběhu uplynulého roku vycházely rozhovory s garanty a garantkami jednotlivých oblastí. Nyní čtenářstvu formou mimořádného newsletteru přinášíme všechny díly přehledně pohromadě.
V projektech Unilead (University Leaders in SDGs), které už předloni iniciovala Masarykova univerzita v Brně, se postupně spojilo všech šestadvacet českých veřejných vysokých škol a společně se snaží začlenit Cíle udržitelného rozvoje podle OSN (Sustainable Development Goals) do každodenního života na školách a zvyšovat vnitřní povědomí a zapojení.
Tyto cíle zahrnují například lepší nakládání s odpady, s vodou, s energiemi, ochranu biodiverzity nebo udržitelnější stravování. „Chtěli jsme nastavit spolupráci mezi univerzitami v oblasti udržitelnosti, zmapovat aktuální situaci a vytvořit aplikovatelná doporučení. Univerzity mezi sebou spolupracují běžně, nicméně zatím neexistoval žádný projekt, respektive série projektů, která by zapojovala všechny veřejné vysoké školy jedné země se společným cílem zlepšení udržitelnosti,“ říká Richard Hubl, vedoucí kanceláře kvestora Masarykovy univerzity v Brně, jež projekt koordinuje.
„Mám za to, že oba projekty byly velmi úspěšné. Splnily nejen své stanovené cíle, ale také vytvořily funkční platformu pro sdílení zkušeností a především posloužily jako významný pomocník dalšího rozvoje systematického přístupu k udržitelnosti v životě českých veřejných vysokých škol. Z toho mám ohromnou radost. Nebylo by to nicméně možné bez nadšeného a obětavého přístupu všech zúčastněných kolegů, který mne vždy znovu nabíjí,“ dodává.
Co se týče budoucnosti, projekty Unilead od počátku směřují k tzv. dobrovolnému standardu udržitelnosti VŠ, jehož součástí je i vzdělávání. „Vzhledem k transformaci podpory MŠMT z takzvaného Centralizovaného rozvojového programu se proto nyní soustředíme na provázání výstupů projektů Unilead do aktuálně připravovaných projektů jednotlivých VŠ v rámci výzvy Podpora zelených dovedností a udržitelnosti na VŠ z komponenty 7.4 NPO, řešících vedle strategií udržitelnosti také udržitelnost ve vzdělávání. Věřím proto, že se nám dlouhodobého cíle projektů Unilead – dobrovolného standardu udržitelnosti VŠ – i díky podpoře MŠMT podaří dosáhnout a české VŠ budou ještě udržitelnější než doposud,“ uzavírá Hubl.