Dejvickým kampusem se proháněly studentské formule a motorky ČVUT

Ve středu 2. října se v Technické ulici veřejnosti předvedly při dynamických ukázkách studentské projekty ČVUT v rámci akce, která nese název Den s formulemi ČVUT 2019 a závodními motorkami. Kromě elektrické a spalovací formule z dílen týmů CTU CarTech z Fakulty strojní a eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické se zde letos ukázaly také závodní motocykly týmu CTU Lions z Fakulty dopravní.

Akce začala tiskovou konferencí, kde oba týmy studentských formulí prezentovaly inovace monopostů a průběh závodní sezóny zástupcům významných průmyslových společností, jež jsou partnery zmíněných projektů. Tým CTU CarTech si přivezl dvě pódiová umístění, když na závodech Formula Student Czech dosáhl na 1. místo a v Itálii pak na 3. místo. Tým s elektrickou formulí eForce si přivezl z českých závodů 2. místo. Tiskovou konferenci navštívili i děkan Fakulty elektrotechnické prof. Mgr. Petr Páta, Ph.D., a děkan Fakulty strojní prof. Ing. Michael Valášek, DrSc. Na události nechyběl ani rektor ČVUT doc. RNDr. Vojtěch Petráček, CSc.

Týmy během dne prezentovaly na svých stáncích technická řešení svých monopostů. Prezentaci na stáncích doprovázely také pravidelné jízdy formulí před budovou Fakulty strojní a elektrotechnické. Program byl doplněn o jízdy studentských motocyklů a prezentaci významných partnerů studentských projektů. Zájemci z řad studentů měli jedinečnou možnost přidat se k týmům a pracovat s nimi na nových monopostech pro nadcházející sezónu. 

Soutěž Formula Student

Oba týmy, CTU CarTech a eForce FEE Prague Formula, konstruující závodní monoposty se účastní soutěže Formula Student, jejíž závody se konají po celém světě. Studenti mezi sebou porovnávají síly nejen v jízdních disciplínách, ale pro celkový úspěch jsou neméně důležité dobré výsledky v disciplínách prezentačních. Soutěž reflektuje současné trendy průmyslu a studenti mnohdy svými inovacemi zaběhnutá řešení předbíhají.

Soutěž Motostudent

Tým CTU Lions se účastní mezinárodní soutěže Motostudent, v rámci které vyvíjí a staví závodní motocykly se spalovacím i elektrickým motorem. V závěrečném závodě ve španělském Aragonu se se svým elektrickým motocyklem umístili na 9. místě z 27 týmů.  Z posledních závodů v Albacete si přivezli druhé místo.

Stručná fakta o studentských formulích

FS.11 se spalovacím motorem

Tým CTU CarTech se při návrhu letošní formule zaměřil především na snížení celkové hmotnosti a zvýšení aerodynamické účinnosti vozu. Hlavními změnami bylo prodloužení monokoku, přemístění předních tlumičů dovnitř monokoku, změna pozice tlumiče hluku a použití nově dvou menších chladičů motoru po stranách vozu. Výsledkem nejen těchto změn je výsledná hmotnost vozu 190 kg, což je méně než kdy dříve. 

FSE.08 s elektrickým pohonem

Formule má pohon všech 4 kol, kde je pomocí aktivního elektronického diferenciálu řízen každý motor zvlášť. Vůz s označením FSE.08 má nový monokok, který umožnil zástavbu optimalizovaného akumulátoru s ještě lepším chlazením. Tato úprava umožňuje rychlejší časy při nejdelší disciplíně, jejíž dráha dosahuje 22 km. Její největší předností ve světové konkurenci je vlastní návrh a výroba veškeré elektroniky.

Stručná fakta o studentských motocyklech

CTU Lions EVO 1 Petrol

První motocykl z dílny CTU Lions pro sezónu 2015/2016 soutěže motostudent. Jedná se o motocykl s motorem Honda 250 CBR o výkonu 19,4 kW. Motocykl má trubkový rám z oceli s hliníkovými bočnicemi. Na okruhu Aragon dosáhl motocykl rychlosti 149 km/h.

CTU Lions EVO 1.1 Electric

Rám motocyklu vychází z předlohy EVO 1 Petrol shodně se zadním cantilever odpružením, ale je vybaven elektrickým motorem o špičkovém výkonu 20 kW a točivém momentu 65 Nm. Elektrickou energii zajišťují baterie LiMn2O4/LiNiO2 a kapacitě 6 kWh. Na okruhu Aragon motocykl dosáhl rychlosti 172 km/h.

CTU Lions EVO 2 Petrol

Tento motocykl obsahuje motor KTM RC 250 o výkonu 23kW. Koncept motocyklu zohledňuje snahu snížení hmotnosti trubkovým rámem z chrom molybdenové oceli. Zadní odpružení je přepákované. Společně s motocyklem EVO 1.1 Electric se EVO 2 Petrol zúčastnil jak finále soutěže Motostudent 2017/2018 na okruhu Aragon, kde dosáhl rychlosti 169 km/h, tak i Motoengineering cupu na okruhu Albacete.