Čtyři roky a sedm milionů eur mají týmy z šesti evropských zemí na to, aby v novém mezinárodním projektu z programu Horizon Europe vyvinuly a empiricky ověřily aplikaci, jejímž cílem bude zvyšovat duševní pohodu a předcházet psychickým obtížím u mladých teenagerů.
Na Masarykově univerzitě za projektem nazvaným Augmented Social Play stojí dvojice vědkyň – Alžběta Šašinková z Filozofické fakulty, která celé konsorcium koordinuje, a Simone Kriglstein z Fakulty informatiky, jež zodpovídá za výzkum realizovaný na MU.
Projekt staví na principu evidence-based psychoterapie, tedy intervence založené na vědeckém ověření. „V návaznosti na prototyp aplikace pro rozšířenou realitu, který vytvořili naši partneři z Británie, budeme vyvíjet a testovat novou hru, které také říkáme imerzivní divadlo. Jejím cílem je vtáhnout třídu žáků včetně jejich učitele nebo učitelky do příběhu, skrze nějž si třída bude budovat klíčový pocit sounáležitosti a který jim poskytne prostor pro budování odolnosti vůči úzkostným nebo depresivním projevům,“ popisuje Šašinková. Tým Fakulty informatiky se bude v projektu podílet na designu a testování různých uživatelských rozhraní a zajišťování uživatelské přívětivosti, která bude zásadní pro reálné využití ve školách.
V rámci empirického ověření programu projde testováním asi 900 dětí jen v Česku a podobné počty ještě ve Velké Británii a Portugalsku. Výsledkem pak bude nástroj, který bude pro pedagogy velmi snadné stáhnout a využít přímo v praxi. „Na školy je kladen – nejen v souvislosti s pandemií – obrovský tlak, aby pečovaly o well-being dětí. Mnohdy jim k tomu ale schází funkční metody. Proto je v projektu velký důraz kladen na systémové zavedení do co největšího počtu škol ve všech třech zemích,“ doplňuje Šašinková.
V současnosti projektový tým hledá kandidáty či kandidátky na některé výzkumné i manažerské pozice a projekt se rozběhne v září tohoto roku.