Výzkum: Nouzový stav byl pro studenty stresující. Přístup univerzit si ale chválí

Jarní semestr poznamenaný epidemií koronaviru a nouzovým stavem, kdy se většina výuky a následné zkoušení odehrávalo online, hodnotili studenti jako spíše stresující období, které jim ale učitelé ulehčili vstřícným přístupem. Zároveň vysokoškoláci soudí, že online výuka nedokáže tu fyzickou plnohodnotně nahradit. 

Masarykova univerzita byla jednou ze sedmi českých vysokých škol, které se zapojily do výzkumu Antverpské univerzity COVID-19 International Student Well-being Study, který zjišťoval, jak ovlivnila pandemie životní podmínky, studium, zdraví a dojem vysokoškoláků ze studia. Data výzkumníci sbírali ve 27 evropských a severoamerických zemích, ale i v Jihoafrické republice.

Třetina ze studentů Masarykovy univerzity, kteří se do výzkumu zapojili, vykazovala příznaky deprese. U 59 procent studentů bakalářského studia významně narostla studijní zátěž. Průměrný počet hodin samostudia se zvýšil ze 13 hodin na 23 hodin týdně a například 43 procent vysokoškoláků se v době pandemie přestěhovalo zpět k rodičům.  

Účastníci výzkumu hodnotili také postup univerzity: 80 procent jich souhlasilo s tvrzením, že se cítili být dostatečně informováni o všech změnách v chodu univerzity a byli spokojeni se způsobem zavedení ochranných opatření.

„Poznatky ze všech průzkumů realizovaných mezinárodně i na úrovni univerzity zohledníme při přípravě opatření a variantních řešení pro nadcházející semestr, jehož začátek jsme již na jaře s ohledem na epidemiologickou situaci posunuli až na 5. října,“ doplnil rektor Masarykovy univerzity Martin Bareš.

Přesvědčení, že hodiny odučené elektronickou formou nemohou nahradit ty, kde studenti s pedagogem přímo interagují, je silně zastoupené i v průzkumech, které si dělaly Fakulta sociálních studií, Ekonomicko-správní a Filozofická fakulta MU. Ve slovním hodnocení se objevilo mimo jiné to, že studentům chyběl živý přístup vyučujících, setkávání tváří v tvář, motivace k učení se doma, interakce a diskuse. Velmi pozitivně viděli studenti nasazení pedagogů a ochotu komunikovat s nimi třeba i osobnějšími formami, než je běžné, například prostředním telefonických konzultací.