Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT otevřela v Kladně novou Laboratoř anatomických modelů. Ojedinělé vysokoškolské pracoviště nabídne studentům výuku anatomie na třech plastinovaných lidských tělech – tedy tělech, jejichž tělní tekutiny nahradil silikon. V příštím akademickém roce nabídne laboratoř studentům biomedicínských, zdravotnických a bezpečnostních studijních oborů také virtuální pitevní stůl.
Plastinovaná lidská těla poskytují výrazně lepší možnosti názorné výuky anatomie. Při plastinaci jsou tělní tekutiny nahrazeny silikonem. Umožňují tedy studentům vidět všechny detaily zblízka, včetně cév a nervů. „Je to úžasná záležitost a jsem velice ráda, že naše fakulta dokázala takovou učební pomůcku získat. Žádný jiný model není tak dokonale podobný lidskému tělu,“ řekla Yulia Efremova, odborná asistentka anatomie a fyziologie člověka z katedry zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT.
„Jelikož se jedná o velmi drahé pomůcky, dotýkat se jich budou studenti minimálně, aby nám dlouho vydržely. Ovšem není nad oční vjem, když si uvědomíme, že až sedmdesát procent veškeré informace z okolí vnímá člověk zrakem. Když jsem před deseti lety studovala, nic takového jsme k dispozici neměli a museli si vystačit jen s učebnicemi či plastovými modely. Je to obrovský posun kupředu a přínos pro studenty,“ podotkla Efremova.
Plastinace je technologie, kterou v roce 1977 vyvinul v Německu Günter von Hagens a která ve spojení s aplikovanými technologiemi virtuální reality vytvoří základ budoucí morfologické výuky a nácviku invazivních i neinvazivních vyšetřovacích a léčebných postupů. Stejná metoda byla využita třeba pro přípravu těl na výstavu Body the Exhibition.
Kromě plastinovaných lidských těl a orgánů, která stála v řádech milionů korun, představila dodavatelská firma na slavnostním otevření laboratoře virtuální pitevní stůl. I toho by se v Kladně brzy rádi dočkali. „V Evropě totiž nemá obdoby,“ uvedl děkan Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT Ivan Dylevský. „Jedná se o obří tablet, na němž lze díky elektronickému skalpelu provádět virtuální řezy a následnou preparaci na virtuálním lidském těle. Jsem přesvědčen, že didaktické pomůcky díky virtuální realitě brzy nahradí konzervativní způsoby výuky a přispějí tak k dalšímu zkvalitnění výuky,“ dodal.