JAMU spouští chatbota, pomůže zorientovat se v předpisech a chodu školy

AI chatbota, který by měl být nápomocný studujícím i zaměstnancům a zaměstnankyním v orientaci ve školních předpisech, směrnicích a dalších dokumentech, spustila JAMU v polovině ledna. Cílem je zpřístupnit informace rychlým, moderním a ve vysokoškolském prostředí prozatím nepříliš frekventovaným způsobem. 

JAMU chatbota připravila společně s brněnskými vývojáři z firmy Utima. „Záměr spustit tohoto chatbota šel ruku v ruce s boomem AI chatbotů uvolněných pro použití široké veřejnosti. Svou roli sehrála i klasická obava: zapojme se do dění, ať nám neujede vlak,“ popisuje vedoucí oddělení výpočetních a informačních služeb rektorátu JAMU Marek Kokeš.

„Hlavním motivem byla ale touha proniknout na neprozkoumané území a nabídnout uživatelům (nejen) na JAMU praktický nástroj, který nabídne trochu odlišné možnosti. Všemu předcházela celková snaha zjistit o možnostech AI co nejvíce, pořádaly se semináře o AI, dala se dohromady komise pro využívání AI a podnikla se celá řada dalších kroků,“ dodává. 

Jako oblast použití vývojáři zvolili soubor vnitřních předpisů školy, tzv. List JAMU. Jedná se o směrnice a další vnitřní dokumenty, které obsahují prakticky veškeré důležité informace související s chodem vysoké školy. Aplikace chatbota se tudíž jevila jako zajímavý pokus, jak procházení těchto dat zpřístupnit moderním a zatím nepříliš frekventovaným způsobem.

JAMU patří mezi první školy, které se touto cestou vydaly. Cítíte se jako průkopníci?
Malým vodítkem může být reakce mých kolegů z nejmenované výrazně větší školy, kteří prohlásili: „Páni, tak v tomto jste před námi.“ Nebudu lhát, když řeknu, že mě jejich sdělení zahřálo u srdce.

Proč a jak JAMU vybírala dodavatele?
Důvod oslovení dodavatele byl zřejmý – JAMU patří k menším školám a nemá tým vývojářů. Navíc si přiznejme, že AI chatboti jsou stále poměrně novým fenoménem a nikdo z nás zatím nedisponuje potřebnými znalostmi. Naštěstí však existují firmy, které se v masivním rozvoji AI začaly realizovat. 

Výběrové řízení nakonec vyhrála parta mladých nadšenců z firmy Utima, kteří po celou dobu naší spolupráce hledali všechny (ne)myslitelné způsoby, jak vyhovět našim přáním, a – mohu-li použít repliku z mého oblíbeného sci-fi seriálu – odvážně se pouštěli tam, kam se doposud nikdo (je nevyjímaje) nevydal.

Kde je přesně aplikace umístěna a kdy se spustil její provoz?
Aplikace je umístěna na adrese Listu JAMU na https://jamu.cz/chatbot. Spuštění bych asi nenazval ostrým provozem, neboť aplikaci stále bereme jako průzkum nepoznaného území a v první řadě chceme sbírat podněty a připomínky uživatelů. Nazývejme to spíš veřejným testovacím provozem, který v případě úspěchu plynule přejde do provozu ostrého. Spuštěn byl 20. ledna 2025.

Jaký je její cílový uživatel?
Jak už bylo naznačeno, cílovými uživateli budou všichni, co mají nebo budou chtít mít něco společného s JAMU, a je koncipován jako efektivní nástroj umělé inteligence pro podání informací o provozu školy a znění vnitřních předpisů. Výběr je definován takto, tedy pokud bude někdo hledat informace nesouvisející s interními předpisy JAMU, tak bohužel neuspěje.

Co přesně aplikace nabízí a zvládne?
Aplikace je prioritně určena pro procházení souboru dokumentů v Listu JAMU a odpovídání na dotazy návštěvníků webu. Součástí odpovědi je i informace o názvu zdrojového dokumentu, včetně čísla stránky a článku a samozřejmě odkaz na zmíněný dokument v Listu JAMU, který se otevře v novém okně prohlížeče na odpovídající stránce. 

V této souvislosti je nutné zmínit, že přesnost chatbota v odpovídání je poplatná stavu aktuálního rozvoje generativní umělé inteligence. Co to znamená?
Především nelze očekávat stoprocentní správnost odpovědí, to je potřeba zdůraznit. Hodně záleží na formulaci dotazu (tzv. promptu), ale i dalších faktorech. Je nutné uvědomit si, že „náš“ chatbot má k dispozici omezený zdroj dat, a tím pádem i menší manévrovací prostor pro odpovědi. To poněkud potlačuje jeho generativní podstatu, tak dobře známou u aplikací jako např. ChatGPT či Copilot. 

Pořád je to ale AI chatbot se všemi s tím souvisejícími klady i neduhy, a v určitých chvílích se tak může stát, že jeho generativní chování a touha „halucinovat“ se přece jen proderou na povrch. Pro návštěvníka to může znamenat nekorektní až zcela zavádějící odpověď, nezřídka však docela úsměvnou. Pro nás coby realizační tým jsou tyto odpovědi příčinou zvýšené tepové frekvence. Věřte, že při testování jsme si prožili místy velmi vypjaté chvilky. Ale to koneckonců patří k realizaci téměř každého projektu a tento zkrátka nebyl výjimkou. 

Jaká je perspektiva do budoucnosti?
Tento chatbot je naším prvním pokusem o implementaci AI a nepředstavuje neomylné řešení. Budeme rádi za každou připomínku, radu či nápad, které nám pomůžou chatbota dále rozvíjet a jednou třeba podobnou funkcionalitu nasadit i v jiných oblastech na JAMU (možno posílat na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.). Zda se řešení uchytí a bude se používat a dále rozvíjet, to ukáže budoucnost. Nyní jsme na samotném začátku, takže budeme dál testovat, hodnotit a v rámci možností vylepšovat, abychom JAMU přinesli užitečnou aplikaci a udělali z naší školy pasažéra stále zrychlujícího se vlaku jménem AI. Držte nám u toho palce!