Doposud žádná umělá inteligence nemluvila jako člověk. Velký převrat v této oblasti však nyní nabízejí lingvisté z Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci (FF UP). Vyvinuli software, který to dokáže. Nový pomocník bude připraven k použití zhruba za měsíc.
Napodobit člověka se snaží všemožné umělé inteligence, od ChatGPT přes Gemini po Copilota a řadu dalších. Doposud se však umělá inteligence vždy chovala jako stroj, specifická umělá osoba řízená daným tématem a jemu odpovídajícími jazykovými prostředky. S využitím speciálních technologií bylo rozpoznatelné, že se o skutečného člověka nejedná. Nyní však nastává zlomový okamžik. Lingvisté z Filozofické fakulty UP prostřednictvím svého objevu a na jeho základě vyvinutého softwaru dokázali, že původ textu v umělé inteligencí lze zakrýt napodobením jazyka určitého člověka.
„Kterákoliv z nyní dostupných umělých inteligencí se chová pouze jako umělá osoba. V podstatě to vypadá tak, že když ji například požádáte, aby vygenerovala projev ve stylu premiéra Petra Fialy na téma Vánoce a srpen 1968, pouze se na základě povrchových vlastností snaží napodobit daný úkol. Jsou tam slova Petra Fialy, ale ve výsledku zjistíte, že je to projev jazykového modelu,“ uvedl Dan Faltýnek z katedry obecné lingvistiky FF UP. Doplnil, že jejich již dříve vyvinuté forenzní metody, jimiž na katedře lingvistiky určují autorství, okamžitě dokážou zjistit, že se o Petra Fialu nejedná, dokonce jsou schopni určit, která umělá inteligence daný příspěvek vytvořila. Na výzkumu aktivně spolupracuje asi 40 studentů lingvistiky FF UP.
„V procesu doposud totiž chyběla větší míra personalizace. Představte si, že chcete koupit prací prášek a prostřednictvím reklamy na vás na internetu promluví člověk takzvaně vaším jazykem. Taková nabídka přitáhne vaši pozornost mnohem víc, než když na vás mluví umělá inteligence. A ptáte se, jak vaším jazykem dokážeme promluvit? Prostřednictvím naší forenzní metody umíme z vašich příspěvků zveřejněných na internetu nasát vaši klíčovou slovní zásobu a z ní poté vytvořit profil. Ten nám ukáže, jak přemýšlíte, jak tvoříte věty, která slova a kde ve větě používáte, kde a co se například i nevědomky odráží ve vaší produkované části slovní zásoby. Stanovíme účel a míru personalizace a na základě toho pak připravíme komunikaci, která pro vás bude přitažlivá. Jde nám tedy o docílení vyšší míry personalizace textu, ta totiž zvyšuje účinek sdělení,“ popsala pro jednodušší představu jeho kolegyně z katedry Martina Benešová.
V současném světě tato technologie najde uplatnění i v jiných oblastech, než je reklama. Technologii lze využít například v komunikaci se seniory, dospívajícími či s ohroženými skupinami lidí. Klienti ji mohou využít i za účelem sjednocení nebo dosažení požadované firemní komunikace. Technologie může být využitelná i při komunikaci bankovních institucí či při komunikaci státu s lidmi. Zajímavá je i pro aplikace v bezpečnostních složkách, pro něž lingvisté z Filozofické fakulty UP už vytvořili analýzu dezinformátorů.
„Umíme zařídit, že se personalizované texty dostanou blízko k reálným textům autora. Jsme schopni prostřednictvím naší technologie takzvaně načíst slovní zásobu dezinformátora, zjistit, jak přemýšlí, a prostřednictvím nově vytvořené persony na něj hovořit jeho jazykem. Ovšem s tím, že do komunikace začneme vnášet kontraargumenty. Situaci mu tak významně znesnadníme, a to s cílem, aby důvěryhodnější zprávy byly ty nedezinformační, a navíc na každou osobu v konverzaci namířené pro ni srozumitelnějším jazykem. Když se nám podaří, aby dezinformacím nepodlehlo jakékoliv další procento lidí, může to společnosti hodně pomoci,“ doplnil Ondřej Kučera z Filozofické fakulty UP, který je součástí výzkumného týmu.
„Loni v říjnu jsme naši technologii na automatické profilování osob patentovali v USA, nyní jsme se v technologii posunuli dále a rádi bychom patentovali i tu nynější. Zjišťujeme potřeby našich partnerů a ty společně s našimi studenty testujeme. Ve výsledku Univerzita Palackého nabídne produkt, využitelný v konkrétních firmách nebo institucích. Jestliže jsme do nynějška prováděli pro klienty analýzy, nyní jim nabídneme jistou krabičku s tím, že už naši pomoc budou potřebovat maximálně s nastavením. S ohledem na etické otázky chceme nový nástroj nabídnout především tam, kde najde uplatnění ku prospěchu člověka,“ uzavřel Dan Faltýnek.