Na výstavě Beyond (Design) Frontiers představují čtyři evropské školy design s přesahem

Design by neměl být jen účelný, praktický a krásný, ale měl by plnit i mnohá další kritéria. Soustředit by se měl také na ekologii, udržitelnost, sociální a další témata. Práce, která tato kritéria v mnohém splňují, představuje Výstava Beyond (Design) Frontiers. V Galerii UM nabízí ukázku tvorby čtyř vysokých škol – pražské UMPRUM, katalánské Elisava School of Design and Engineering, nizozemské Design Academy Eindhoven a švédské Konstfack – University of Arts, Crafts and Design. Expozici bude možné navštívit až do 4. února 2025.

Kurátorka Agáta Hošnová se zaměřila na práce s interdisciplinárním přesahem a zkoumá možnosti sdílení inovativních a nadčasových postupů mezi předními uměleckými školami v Evropě.

Beyond (Design) Frontiers uvádí výběr 16 děl studentů a studentek na pomezí designu a umění. Jejich práce představují specifika každé partnerské školy a zároveň odráží aktuální tendence v myšlení o designu.

Společným motivem se stalo téma hranic, a to ve smyslu nacházení a rozmělňování mediálních, konceptuálních a kontextuálních omezení prostřednictvím designérského uvažování.

„Pro přípravy výstavy bylo nezbytné se podrobně seznámit s partnerskými školami, které považuji za špičky ve svém oboru. Díky tomu jsem měla možnost se osobně sejít s umělci a umělkyněmi různých škol, kteří se přihlásili do otevřené výzvy, jež přípravám předcházela, a lépe tak porozumět jejich konceptuálním východiskům a uměleckým záměrům. Oboustranně obohacující byl vzájemný dialog z pozice kurátorky s umělci a umělkyněmi, který vnímám jako jednu z důležitých odpovědností práce kurátora“, hodnotí spolupráci a práci kurátora Agáta Hošnová, která je zároveň studentkou magisterského programu Teorie a dějiny moderního a současného umění na UMPRUM.

Během výběrového řízení vykrystalizovaly tři hlavní tematické okruhy. Jedním je tíha ekologických problémů a nutnost nacházení udržitelných alternativ a materiálů nezatěžujících planetu. Autoři a autorky zde experimentují s využíváním mycelia, spekulují nad možnostmi stavebních materiálů či reagují na environmentální katastrofy způsobené lidskou činností.

Druhá linie zkoumá společenské poslání designu. Práce v této skupině často kriticky nahlížejí na zažité sociální konstrukty a principy udávané dominantními společenskými skupinami. Zaměřují se na ženy, různá etnika, seniory či děti. Motivovány jsou snahou o emancipační a dekolonizační cíle či společenský obrat v designu. Třetí pomyslný okruh se zabývá procesy ztráty, mizením či neviditelností, a to jak na úrovni ekologické, tak společenské. Zde je dán prostor tématům, kterým se možná dnešní designová praxe nevěnuje dostatečně, a upozorňuje, v jak environmentálně i společensky křehké atmosféře žijeme.

Mezinárodní výstava Beyond (Design) Frontiers vnáší do českého prostředí příklady kvalitní designové praxe zabývající se širokým spektrem současných problémů. A to nejen z tuzemské UMPRUM, ale i dalších vůdčích designérských škol Evropy.