Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze představuje nejnovější projekty studujících a absolventů a absolventek školy, kteří se svým uměním a designem přispívají k pozitivním změnám ve společnosti. Bienální výstava UMPRUM se snaží překonat pocit bezmoci, který cítíme, když sledujeme současný politický, společenský nebo klimatický vývoj. Výstavou se prolíná idea, že vytvoření velké věci předchází celá řada malých kroků.
„Proč v civilizaci, která spěje do záhuby, vůbec tvořit? Bienální výstava UMPRUM na tuto otázku hledá odpověď. Její autoři a autorky tváří v tvář šířící se skepsi pociťují, že v současném okamžiku je třeba návyky mysli v umění, architektuře a designu opatrně přehodnotit. Nejde jim o psaní alternativních scénářů budoucnosti. Tvořivost, kterou upřednostňují, nemá podobu spektakulárních heroických činů, ale každodenní mravenčí práce, která i při své skromnosti a užitečnosti přináší viditelný praktický užitek,“ přibližuje pocity a přístup k práci studujících UMPRUM rektor Jindřich Vybíral.
Současní mladí autoři a autorky velmi citlivě vnímají, jak se vyvíjí svět kolem nich, a to se odráží i v jejich tvorbě. Kurátorky Marie Kordovská a Anna Sedláček Roubalová se spolu se svým kolegou Petrem Hákem zaměřily na projekty, které k současným celospolečenským problémům přistupují zodpovědně, aniž by si kladly nepřiměřené cíle. „Naši dobu provází pocit paralýzy, pocit, že nemá cenu se snažit. My jsme ale nechtěli, aby výstava působila tísnivým dojmem. Naopak přináší pocit lehkosti a naděje, že je možné obracet situaci v lepší. Vybírali jsme práce, které přináší dosažitelná, hravá řešení nebo novou perspektivu, jak se na svět dívat. Studenti UMPRUM svými projekty dokazují, že každý malý krok vpřed se počítá,“ vysvětlují koncepci výstavy Velká věc její autoři.
Z prací, které budou k vidění ve vstupní dvoraně Technologického centra UMPRUM, bychom mohli jmenovat „sjíždědlo“ Skidder Matěje Neuberta. Ten se zaměřil na staré lyže, které jsou velmi těžké na recyklaci. Jako svůj absolventský projekt vymyslel jednoduchý systém součástek, díky kterým si každý může z lyží, které již dosloužily, metodou DYI udělat sjíždědlo na sníh. Matěj Neubert byl také za Skidder nominován i na cenu Czech Grand Design.
Jiný, ale neméně vnímavý přístup, projevila ve svém projektu Urban Biotope studentka Ateliéru fotografie II Kristína Opálková. Ta každý den chodí do školy kolem pražské magistrály, která je notoricky známá jako neřešitelný problém hlavního města. Rozhodla se ukázat, že ačkoliv je magistrála považovaná za klíčovou dopravní tepnu Prahy, jakési odosobněné „nutné zlo“, objevují se na ní známky života. Kristina tak úplně mění způsob, s jakým máme ve zvyku o tomto zdánlivě neprostupném pruhu asfaltu uvažovat.
Stejný přístup, jako měli kurátoři při výběru prací, se propisuje i do architektonického pojetí expozice, jehož autorkami jsou Barbora Šimonová a Markéta Mráčková ze studia COSA. Plně využívají možnosti nové budovy TC Mikulandská a nebudují v ní žádné nové konstrukce nebo příčky. Exponáty jen zavěšují nebo je volně umisťují do prostoru, čímž dávají celé instalaci lehkost a vzdušnost.
Bienální výstavu studentek a studentů UMPRUM Velká věc zahájí rektor Jindřich Vybíral společně s kurátory výstavy 21. března v 18 hodin. O program vernisáže se postarají absolventi školy. Bude připraven elektrizující kabaret Meograf Lakatoš, který představí krátkou projekci za pomoci dvou meotarů s doprovodem dvou akustických kytar. Po zbytek večera bude k poslechu a tanci hrát Cyril Dunděra aka DJ Cereal.
K výstavě vychází katalog Velká věc, který nabízí detailní pohled na vystavené projekty. Doprovází je fotografie děl od Tomáše Zumra. Dále se 9. a 24. dubna mohou zájemci dozvědět více na komentovaných prohlídkách určených pro širokou veřejnost, nebo se 13. dubna zúčastnit workshopu pro děti.