Navrhovat počítačové hry láká. FAMU otevře nový obor

Největší filmová škola v Česku připravuje pro studenty herního designu novou, speciální počítačovou učebnu. Učit budou i hosté z herních studií a studenti absolvují stáže ve vývojářských týmech. Začíná se od příštího roku, zatím půjde jen o dvouleté magisterské studium, později možná i o bakaláře.

Ještě ani nevypsali přijímačky, ale garantce nového oboru Design počítačových her Heleně Bendové už psalo několik desítek potenciálních uchazečů o studium. Do pilotního ročníku chtějí na FAMU přijmout sedm uchazečů. Studenti se budou učit o hrách přemýšlet v různých kontextech, od herní historie, přes psychologii až třeba k politice. „Herní designér nemusí umět programovat ani kreslit, ale utvořit celkový herní zážitek,“ podotýká Helena Bendová.

V Česku zatím takový obor neexistuje, proč se ho rozhodla otevřít právě FAMU?
Je po něm poptávka. A to jak ze strany herních studií, která potřebují profesionální, talentované herní designéry, tak ze strany potenciálních studentů. Současná generace na počítačových hrách vyrůstala a vnímá je často jako rovnocenné výrazové médium, které může přinášet zábavu, ale taky komplexní, až umělecké zážitky. Pokud lidé z této generace chtějí jít studovat na vysokou školu, jak hry tvořit, mají přitom zatím u nás velice omezené možnosti. Druhý důvod, proč jsme se rozhodli tento obor otevřít, je, že část našich studentů počítačové hry zajímají.

Čekala bych, že něco podobného se bude učit na škole zaměřené na počítače, ne na kinematografické FAMU.
Počítačové hry jsou médium, které je v mnoha profesích blízké či přímo prolínající se s kinematografií. Zvukaři, animátoři, scenáristé, dokumentaristé, producenti a podobně, kteří studují film, mohou najít uplatnění i při tvorbě her. Na druhou stranu je nicméně třeba respektovat i specifika her, naučit se pracovat s interaktivitou, s herními mechanikami, navazovat na historii počítačových her. Otevření oboru herního designu by mělo přinést nejen vzdělání studentům specializovaným přímo na profesi herního designéra, ale zároveň to umožní i studentům z jiných oborů FAMU podílet se na tvorbě počítačových her a lépe chápat, jak se takové hry tvoří a na jakých zákonitostech jsou založeny.

Jaký bude podle vás o tento obor zájem? Přeci jen počítačové hry můžete navrhovat i bez školy a hodně lidí to dělá.
Myslíme si, že zájem bude poměrně velký. Zatím nejsou ještě ani vypsané přijímačky a už mi psalo dotazy několik desítek potenciálních uchazečů. Na FAMU jsem vyučovala pár kurzů o počítačových hrách a vím, že studenti z různých kateder FAMU o ně mají zájem, někteří by rádi přešli po bakaláři právě na herně designérského magistra. Očekáváme nicméně zájemce i z jiných škol, právě proto, že, jak jsem zmiňovala, takto specificky zaměřený obor v České republice prozatím neexistuje. Nejblíž je asi Ateliér animované a interaktivní tvorby na Západočeské univerzitě v Plzni, ale ten není, pokud vím, zaměřen čistě na počítačové hry a zájemci musí být výtvarně talentovaní, což u nás nebude podmínka přijetí.

Co tedy bude hlavní předpoklad k přijetí a jak budou vypadat přijímačky?
Přijímačky budou mít dvě kola, jak je na FAMU zvykem. V prvním nám studenti pošlou ukázky svojí dosavadní tvorby, což nemusí být jen hry, ale třeba i povídky, animace, filmy a podobně, plus talentové úkoly dle zadání. Konkrétně budeme chtít, aby nám poslali stručný koncept narativní hry pro mobily a videoprezentaci jedné další, libovolné hry, kterou by rádi v budoucnu stvořili. Na základě toho vybereme zhruba dvacet zájemců, kteří postoupí do druhého kola. V něm se s nimi už uvidíme naživo a budeme si povídat o jejich nápadech, zkušenostech, o tom, co si od studia slibují, o tom, co je na herním médiu baví. V rámci přijímaček bychom rádi vybrali studenty, kteří budou kreativní a originální, zapálení pro tvorbu her, schopní pracovat v týmu.

A kolik uchazečů chcete přijmout do prvního ročníku?
Do prvního ročníku chceme příští rok vzít sedm studentů.

Proč to bude jen magisterské, a ne i bakalářské studium?
Herní designér se musí do nějaké míry orientovat v několika dalších profesích, musí umět komunikovat a pracovat s animátory, zvukaři, programátory a tak dále. Zároveň je to člověk zodpovědný za celkovou koncepci díla, za herní svět, příběh, herní mechaniky. Předchozí zkušenosti z různých oborů jsou tak pro tuto náročnou profesi velmi užitečné. Pokud bude ten náš magisterský obor dobře fungovat, tak uvažujeme, že v budoucnu by se mohl případně otevřít i bakalář, ale to když tak až za pár let.

Jak bude výuka konkrétně vypadat? Studenti budou prostě na počítačích navrhovat hry a hrát je, nebo se budou učit i o historii oboru a celkově teorii animace?
I když je to jen dvouletý magistr, výuka je pojata velmi komplexně: studenti se budou učit o hrách přemýšlet v různých kontextech, od herní historie, přes psychologii až třeba k politice, primárně pak budou hry sami navrhovat a vytvářet. Aby to zvládli, budou se učit pracovat s herními enginy, tedy softwarem, který umožňuje hru poskládat dohromady, i když nejste programátor. Dostanou trénink také v narativním designu, v level designu, budou se učit základy programování, animace, zvuku, produkce. Nejen proto, aby sami zvládli na nějaké jednodušší úrovni vyrobit kompletně celou hru včetně grafiky a zvuků, ale taky proto, aby chápali, jaké výrazové prostředky jim coby herním designérům zvuk, hudba, obrazy poskytují a co mohou chtít po dalších profesích v situaci, až budou stát v čele týmu.

Kdo to bude učit? Máte na FAMU odborníky na počítačové hry nebo si pozvete například vývojáře z praxe a z grafických studií?
Tým pedagogů chystaného oboru je poskládaný jak z lidí, kteří na FAMU už učí, tak z lidí z praxe, kteří mají zkušenosti s tvorbou her rozličného typu. Vedle toho plánujeme, že v rámci některých přednášek budeme zvát pravidelně hosty z různých herních firem, navíc studenti budou chodit na stáže, aby poznali přímo práci v herním studiu a mohli po absolvování oboru najít co nejsnáze uplatnění.

Design počítačových her, to není jen výtvarno, je to také programování, poměrně pokročilá práce s IT technologiemi. Zvládnou to studenti, kteří budou převážně výtvarníci?
Naši studenti nebudou primárně výtvarníci, ale lidé koncipující herní zážitek založený na určité podobě herního světa a herních mechanik, případně i příběhu. Jejich práce je tedy celkem jasně vymezená, designér nemusí umět programovat ani kreslit. Zároveň je to ale profese hodně interdisciplinární v tom, že designér musí s těmi dalšími profesemi umět dobře komunikovat a spolupracovat, musí využít jejich dovednosti pro to, aby se naplnila jeho vize. Proto je naše studium koncipované jako seznámení i s několika dalšími provázanými profesemi, nicméně jádrem bude ona kreativní designérská činnost zaměřená na koncepci celé hry, jejích mechanik, hratelnosti, jejího smyslu.

Máte na to na FAMU odpovídající technologie, myslím tím hlavně dostatečně moderní a výkonné počítače?
Jako největší filmová škola u nás jsme už nyní dobře vybaveni, co se týče technického zázemí, od počítačů po například zvukařské vybavení. Pro potřeby našich budoucích studentů v tomto konkrétním oboru pak připravujeme ještě novou speciální počítačovou učebnu. Průběžně se pak budeme snažit techniku inovovat a nakupovat průběžně i různé novinky, nové typy brýlí pro virtuální realitu a podobně.

Když mluvíte o uplatnění, jak je na tom Česká republika z pohledu designu počítačových her? Máme v tom nějakou tradici, můžou mladí Češi v tomhle prorazit i ve světovém měřítku?
Česká republika má velice dlouhou tradici v tvorbě počítačových her už od 80. let. I když jsme relativně malá země, patříme mezi ty, kde je herní průmysl docela dobře rozvinutý a pestrý, tvoří se tu jak velké náročné hry, jako je třeba nedávná Kingdom Come: Deliverance z dílny českého Warhorse Studios, tak i hry na mobily a pro virtuální realitu, stejně jako menší tituly víc artového, nezávislého zaměření. Rozvíjí se tu tvorba rozličných žánrů a mnozí zdejší vývojáři jsou mezinárodně uznávaní a úspěšní, jako třeba u společností Amanita Design Jakuba Dvorského, Hyperbolic Magnetism, CBE Software či Wube Software. Je škoda, že se o těchto úspěších málo mluví v českých médiích a ta část veřejnosti, která nehraje počítačové hry, kvůli tomu neví, jak kreativní a talentovaní čeští vývojáři jsou i ve srovnání se světem.

A je i v Česku dost vývojářských studií, která absolventy tohoto oboru zaměstnají, nebo budou muset jít pracovat do ciziny?
Myslím, že uplatnění mohou najít u nás i v cizině. V České republice je nějakých třicet herních studií různé velikosti a šikovné, talentované designéry některá ta studia průběžně hledají. Naši budoucí studenti nemusí nutně mířit pouze na pozici hlavního designéra ve studiu. Mohou se uplatnit na více specializovaných pozicích – mohou být level designéry, mohou spolupracovat na designu questů či mechanik, mohou pracovat jako herní producenti a tak dále.

Myslíte si, že počítačové hry jsou stejně plnohodnotný kulturně-umělecký obor jako například divadlo nebo film?
Ano, některé počítačové hry přináší jedinečné zážitky co do intenzity srovnatelné s jinými uměleckými druhy. Hry vás mohou dojmout i rozesmát, nepřináší pouze nějaké násilné adrenalinové zážitky, jak si o nich někdy lidé myslí. Ale samozřejmě je to velice různorodé, některé hry mají velké umělecké ambice, jiné jsou vytvářeny čistě pro odreagování. Jen část her se snaží skrze vizualitu, herní svět a podobně mít nějaký přesah a přinášet estetický prožitek, jiné se pak blíží spíš sportu, jsou opravdu „jen“ hrou, nikoli uměleckým artefaktem.

Autorka je redaktorkou Hospodářských novin.