UHK má ombudsmanku, absolventku práv a andragogiky Veroniku Stříteckou
Od 9. února 2024 na Univerzitě Hradec Králové (UHK) začala v rámci etické infrastruktury působit univerzitní ombudsmanka. Veronika Střítecká je k dispozici všem osobám zaměstnaným na UHK a taky univerzitním studujícím.
Rozhovor s ombudsmankou najdete na konci článku.
„Vznikem pozice ombudsmanky doplňujeme portfolio etické infrastruktury, která je pro nás jednou z velkých priorit. Vedle Etické komise UHK, aktualizovaného etického kodexu, přijatého Gender Equality Plan je univerzitní ombudsmanka další institucí, která má pomáhat k bezpečnějšímu, otevřenějšímu a vstřícnějšímu prostředí UHK,“ vysvětluje vznik pozice ombudsmanky rektor UHK Kamil Kuča s tím, že hlavním úkolem nové kolegyně bude zejména nastavování prevence a osvětových aktivit tak, aby v ideálním případě k žádnému jednání odporujícímu univerzitním etickým principům nedocházelo.
Magistra Veronika Střítecká, absolventka práva a andragogiky na Univerzitě Palackého v Olomouci, která byla vybrána na základě robustního několikakolového výběrového řízení, je zkušenou profesionálkou zejména v oblasti mediací.
„Měla jsem možnost již v rámci studia působit v advokátní kanceláři, v posledních letech i jako lektorka primární prevence. Zároveň v současné době působím na Ministerstvu spravedlnosti ČR, kde se starám o agendu mediací. Stejně tak už při studiu jsem se skrze dovednostní předměty dostala k lektorování práva, práci s reálnými klienty ve Studentské právní poradně a v rámci mediační kliniky i k mediování reálných kauz,“ říká nová ombudsmanka Veronika Střítecká, která bude na UHK fyzicky přítomna vždy v pondělí, úterý a pátek. V případě, že bude mít kdokoliv ze studujících nebo osob zaměstnaných na UHK pocit, že došlo či dochází k porušování univerzitního etického kodexu nebo obecně k jednání odporujícímu všeobecně uznávaným společenským normám, může se na ombudsmanku osobně, prostřednictvím mailu či po telefonu bez váhání obracet.
„Když máte pocit, že došlo k jednání, které odporuje etickému kodexu a nechcete či nemůžete věc řešit s osobou, která dle vás etický kodex porušuje, popřípadě to nechcete či nemůžete řešit s někým, v koho u Vás na fakultě máte důvěru a víru v to, že by bylo možné situaci vyřešit, nebojte se hned obrátit přímo na mě. Ráda si Vás vyslechnu a společně sestavíme plán, jak ve věci postupovat tak, aby vám to bylo komfortní,“ pokračuje ombudsmanka Střítecká.
V souvislosti se zahájením činnosti nové univerzitní ombudsmanky vznikla na webu UHK podstránka s kontakty a přiblížením její činnost. Základním posláním ombudsmanky jsou:
• řešení podnětů studujících a osob v pracovněprávním vztahu k UHK, které vykazují znaky nevhodného chování či porušování etických principů na UHK; • poskytování facilitace, mediace a zprostředkování dialogu mezi dotčenými stranami; • identifikace možností řešení v souladu s potřebami stran a zároveň s univerzitními postupy a • zastřešení aktivity přispívající k prevenci negativních jevů souvisejících s případným porušením etických principů UHK.