Tiché studenty ve školních třídách lze aktivně zapojit do výuky, avšak vyžaduje to specifický přístup pedagogů. Jednou z účinných metod je používání otevřených otázek, jak ukázal experiment vědců z Národního institutu SYRI. Ti nejprve proškolili pedagogy základních škol a poté analyzovali, jak se změnila odezva studentů ve vybraných třídách. Cílem bylo podpořit vyváženější účast všech žáků v dialogu.
Každá třída má své „mlčící“ studenty a pro pedagoga je mnohdy velmi obtížné je do diskuze zapojit. Oproti tomu ve třídách existují jedinci, kteří jim dominují. Ideální je ale komunikační příležitosti rozložit, neboť aktivní verbální participace podporuje učení. Vědci nejdříve poskytli učitelům speciální trénink zaměřený na dialog ve třídě s důrazem na vyrovnanou účast studentů. Program tvořily workshopy pro učitele, videozáznamy jejich hodin a individuálních sezení s výzkumníky za účelem plánování a reflexe jejich postupů. Následně sledovali, zda změny ve třídách zafungovaly.
„Dříve mlčící studenti začali nacházet svůj hlas. Klíčová byla podpora učitelů. To můžeme interpretovat například tak, že stydliví studenti, i když často ve třídě mlčí, touží po větším zapojení a spolupráci se svými učiteli. Jednoduše čekají na podpůrnější podmínky, a právě naše intervence je pomohla vytvořit,“ uvedla vědecká ředitelka Národního institutu SYRI Klára Šeďová, která výzkumný tým vedla.
Doba, po kterou studenti v hodinách hovořili, se zvýšila. Intervence měla největší dopad na dříve mlčící studenty, kteří byli výrazně aktivnější. „Naopak obvykle hovornější studenti sice mluvili méně často, formulovali ale delší a propracovanější odpovědi. Jedním z důvodů byla změna přístupu učitelů, kteří používali více otevřených otázek a více vybízeli žáky ke zdůvodňování jejich odpovědí. Zároveň více vybízeli mlčící studenty k zapojení a dokázali pro ně vytvořit dostatečně bezpečné třídní klima, což kvalitu dialogu ve třídách velmi podpořilo,“ uvedla Šeďová.
Z výzkumu tedy vyplývá, že profesní rozvoj učitelů zaměřený na spravedlivou participaci vede k úspěchu. Zvyšuje zapojení studentů, snižuje rozdíly ve verbální participaci a podporuje vyváženější a inkluzivnější interakce ve třídě. „To vše v konečném důsledku přispívá ke spravedlivějšímu rozložení šancí na úspěch ve vzdělávání. Klíčové je to zejména u kategorie mlčících studentů, protože předchozí studie ukázaly, že pro učitele je často obtížné tyto studenty zapojit,“ dodala Šeďová.