Z pedagoga youtuberem aneb Jak vyučovat sport distančně

Před rokem, když se Česko uzavřelo kvůli pandemii, seděl David Cihlář, odborný asistent Katedry tělesné výchovy a sportu na Pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně, ve své kanceláři a lámal si hlavu, jak distančně vyučovat tělesnou výchovu. Dnes je z něj ostřílený podcaster a youtuber. 

Každý hraje s tím, co má. A čím víc různých karet držíte v ruce, tím lepší máte šanci, že se ve hře udržíte, i když se změní pravidla. Tak, jako se pro všechny pedagogy a pedagožky, od mateřské po vysokou školu, změnila loni na jaře. Kdyby byl David Cihlář „jen“ úzce profilovaným tělocvikářem, navlékl by možná na hlavu osmdesátkovou čelenku, postavil se před obrazovku a dal si se žáky klasickou rozcvičku. Což by obě strany bavilo asi tak pět minut.

Jenže Cihlář měl těch karet mnohem víc. Kromě výuky se sportu také sám aktivně věnuje (jeho srdcovkou je triatlon). Na závodech se v posledních letech také stále častěji objevoval jako moderátor nebo masér. Jeho rukama prošly hvězdy těch největších českých závodů (RunCzech a další), ale i velkých závodů v zahraničí – Davidův masérský tým, složený z kolegů a studentů PF UJEP, si dokonce pravidelně objednávají na kurzy a závody do daleké Číny. Ani s moderováním už David dávno nezůstával jen u sportovních akcí. Stal se tradičním průvodcem těch největších „aktivit“ nejen vlastní fakulty, ale celé univerzity.

Když tedy promýšlel, jak se do pozornosti studujících probojovat přes množství téměř zběsile vznikajícího internetového obsahu, pomohla mu právě jeho mezioborovost. K tomu všemu se přidala zkušenost rodiče, jehož snaha motivovat vlastní děti k pohybu většinou nemá šanci konkurovat obrazovce s oblíbeným youtuberem...

A tak vznikla Cesta kolem světa za 7 hodin. Série rozhovorů s osobnostmi, které mají nějaký vztah k univerzitě či k Ústí nad Labem a zároveň zkušenost s aktivním sportem. A to navíc ještě v zahraničí, což jejich vyprávění činilo o to zajímavější v době, kdy většina světa sedí zavřená doma a o cestování si může nechat zdát. Co díl, to světadíl. 

Cihlář se přesně trefil do trendu živých přenosů a autentických rozhovorů. Zatímco leckde jinde se celé měsíce ladil přenos klasických přednášek, Cihlář zrealizoval svůj nápad bez velkého otálení a nakupování drahé techniky, jednoduše živým vysíláním přes instagramová Stories. Tedy navíc pomocí nástroje, který cílová skupina mladých denně využívá. A aby se zbytečně netrápil s technologiemi a streamovacími nástroji, jejichž vývoj je tak rychlý, že sledovat jej mají problém i profesionálové a profesionálky, přibral do týmu kolegu z katedry zběhlého v IT Josefa Heidlera.

„Ve zpětné perspektivě vůbec nevadí, že každý ze sedmi dílů série vypadal jinak. Z každého živého přenosu jsme se poučili a do příště upravili, co bylo třeba. Čas, obraz, zvuk…“ říká Cihlář. Důležité bylo, že rozhovory, motivující a inspirující nenásilnou podobou k pohybu, sledovali pokaždé Cihlářovi studenti a studentky plus téměř celá třída žáků a žákyň ústecké Základní školy Pod Vodojemem. 

Když se Cihlářovi podařilo „objet s rozhovory celý svět“, bylo jasné, že tento projekt byl teprve začátkem. Přes letní prázdniny si tvůrčí dvojice odpočinula a se začátkem akademického roku rozjela novou sérii rozhovorů Davida Cihláře s osobnostmi spojenými s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně. David také změnil streamovací platformu a stal se, k radosti svého malého syna, regulérním youtuberem. 

Do týmu přibral ještě dalšího kolegu z PF UJEP Daniela Augustina, profesionálního kameramana, jehož přičiněním se rozhovory z primárně poslechové roviny posunuly i na vizuálně zajímavou úroveň. 

„Celý projekt, k naší radosti, získává čím dál tím více pozornosti a posouvá se nejen tím, co nabízí, ale také v tom, jak ho nabízíme. Naším záměrem je, samozřejmě, co nejširší okruh odběratelů,“ přeje si Cihlář. Místo monetizace dobrého nápadu ve správný čas však pro Cihláře zůstává primárním cílem stavět mosty mezi mladými lidmi a láskou k pohybu, vědě či umění. 

Klíč k popularizaci: Videa a podcasty. A stačí jednoduše

Na popularizaci si už nemálo odborníků a odbornic vylámalo zuby. Příběh Davida Cihláře ale ukazuje, že podcasty a videa jsou dnes jedněmi z nejefektivnějších způsobů, jak popularizovat vědu, sport, umění a vzdělávání obecně. Nejen proto, že jinak to aktuálně ani nejde, ale hlavně proto, že je to cesta otevřená všem lidem bez rozdílu věku, pohlaví, sociálního statusu či geografické polohy.