Už rok jsou vysoké školy v Česku zavřené a jejich kariérní centra rovněž. Neznamená to ale, že by jejich služby zamrzly. Mají jen novou podobu: konzultace se přesunuly na online platformy, studenti a studentky si přes webkameru zkouší například i pracovní pohovory nanečisto. A přes chat či Skype mohou získat i pomoc psychologa či psycholožky – čehož využívá rekordní množství studujících. Vrcholem přechodu kariérních center do online prostoru jsou 3D profesní veletrhy.
Jako by to byl klasický přijímací pohovor do zaměstnání. Uchazeč či uchazečka sedí a odpovídá na otázky. Rozdíly jsou dva. Zaprvé: nesedí před náborovým pracovníkem či pracovnicí, ale před počítačem se zapnutou webkamerou. A zadruhé: v rozhovoru vlastně o nic nejde. Aplikaci Videointerview aneb nácvik nanečisto, kde si student či studentka cvičí, jak pracovní pohovor zvládnout, nabízí Kariérní centrum Českého vysokého učení technického v Praze. „Nyní, v době pandemie, je o tuto cvičnou aplikaci pohovoru na dálku větší zájem než kdy předtím,“ říká manažerka Kariérního centra ČVUT v Praze Iva Peláková.
Na pandemickou krizi zareagovalo i kariérní centrum Ostravské univerzity (OU). Loni na podzim spustilo kariérní portál JobTeaser, kde studenti a studentky a absolventi a absolventky naleznou profily organizací a firem nejen z Česka, ale i ze zahraničí. „Zde si mohou nalézt potenciálního zaměstnavatele, partnera pro studium, případně se zúčastnit aktivity, kterou daná firma pořádá. Ostravská univerzita je první univerzitou v Česku, která má JobTeaser implementován přímo dle potřeby univerzity. Jedná se o zahraniční platformu, kterou užívá více než 500 univerzit ze 14 zemí Evropy,“ přibližuje vedoucí Poradenského centra OU Kamila Hybnerová.
Koučování i nabídky práce
Do virtuálního prostředí se během pandemie, a tedy zavřených vysokých škol, přesunulo i Kariérní centrum Univerzity Hradec Králové. Modernizovalo svůj Kariérní web, kde nabízí individuální konzultace, kariérní poradenství a koučování. Firmy a zaměstnavatelé mají možnost sdílet a zveřejňovat pracovní inzerci na Kariérním webu nebo školním Facebooku.
„Stejně tak provozujeme facebookovou skupinu Práce a brigády UHK, v případě zájmu poptávku přeposíláme na jednotlivé katedry. Se zástupci jednotlivých firem se také osobně potkáváme a domlouváme rozsah spolupráce, což je nejefektivnější způsob, jak spolupráci navázat,“ podotýká Petra Pavlíčková, kariérní a sociální poradkyně a koučka Kariérního centra UHK.
Stejně tak studenti a studentky mají možnost využít konzultací přes e-mail. V souvislosti s covid-19 se škola snaží propojovat se studenty a studentkami online, hlavně přes aplikace Skype nebo MS Teams. „Letos jsme kvůli karanténě bohužel přišli o všechny domluvené workshopy a přednášky se zaměstnavateli. V tomto akademickém roce chceme být připraveni a počítat s tím, že podobná situace může nastat. Ostatně i proto například náš pracovní veletrh JobStart už připravujeme pouze v online podobě,“ dodává Pavlíčková.
Konzultace životopisu
Užitečnou a mezi studenty a studentkami velmi poptávanou službu nabízí i Kariérní centrum Masarykovy univerzity v Brně. Speciálně pro dobu pandemie zřídilo službu CV Clinic, což je online konzultace se specialistou či specialistkou na tvorbu životopisů. Lekce probíhají pouze v online podobě přes platformu MS Teams.
Během čtyřicetiminutové online lekce lektoři či lektorky pomůžou studujícím vytvořit profesionální životopis nebo motivační dopis pro zaměstnavatele a stejně tak poradí, jak vylepšit svůj profil na portálu JobCheckIN nebo na síti LinkedIn. Studentům a studentkám také pomohou vyrobit si portfolio vlastních prací přímo na míru konkrétní nabídce práce. I zde je možné vyzkoušet si přijímací pohovor nanečisto. O služby CV bývá velký zájem a kurzy se zpravidla rychle zaplní.
Mnoho pomoci v online prostoru nabízí také Poradenské a profesní centrum Mendelovy univerzity v Brně. Nabízí například pestrou škálu online videokurzů na platformě YouTube. Zájemci a zájemkyně se tu dozvědí, například jak se motivovat a jak se efektivně učit nebo třeba jak začít s jógou.
Aktuálně připravuje na 17. března Kariérní den pro uchazeče a uchazečky o práci, který se letos opět uskuteční pouze v online podobě. „Týdně se věnujeme zhruba třiceti klientům, z toho přibližně čtvrtina se na nás obrací s kariérními otázkami a svým dalším osobnostně profesním směřováním,“ popisuje vedoucí centra Alena Krejčí.
Poptávka po psychologovi či psycholožce se zdvojnásobila
Poradenské centrum MENDELU nabízí nyní také online psychologickou podporu, která je v době pandemie zapotřebí víc než dříve. Dlouhotrvající restrikce a nedostatek sociálních kontaktů vedou totiž u mnohých studujících ke ztrátě motivace, úzkostem i depresím.
„Řada studentů proto už vyhledala služby psychologů. Na vině je především druhá vlna epidemie covid-19, která nemá zatím konce. Jen na Mendelově univerzitě v Brně se služby poradenského centra v oblasti psychologické pomoci v druhé polovině roku 2020 zdvojnásobily. Podle řady studií zabývajících se zhoršením duševního zdraví způsobeným koronavirovou pandemií představují vysokoškolští studenti, respektive mladí lidé od 18 do 24 let, ohroženou skupinu,“ upozorňuje Krejčí.
Poradenské centrum nabízí také celou řadu webinářů a nově i podpůrnou skupinu pro studující. „Loni na podzim jsme otevřeli pravidelnou online skupinu s názvem Let´s talk, která je inspirovaná klasickými encounterovými skupinami (sebezkušenostní nebo pohovorové skupiny, většinou se odehrávají formou intenzivních workshopů – pozn. red.) a která je pravděpodobně jediná svého druhu v online univerzitním prostředí. Společně zde sdílíme různá témata, která studenti aktuálně řeší, například jak se připravit na zkoušky či státnice s koronavirem, jak trávit svátky bez rodiny, jak se sebeřídit nebo jak o sebe pečovat,“ popisuje psycholožka centra Zdeňka Hort.
Firmy chtějí studenty a studentky se zájmem o e-commerce
Kariérní centrum České zemědělské univerzity (ČZU) přichystalo na podzim loňského roku Veletrh pracovních příležitostí, který ale kvůli pandemii nevyšel. Letos v únoru proto její provozně ekonomická fakulta připravila online podobu tohoto veletrhu, jednotlivé společnosti se se studenty a studentkami setkaly prostřednictvím videohovorů na platformě Google Meet a studenti a studentky zde mohli najít také profily jednotlivých společností.
Uskutečnila se zde také řada přednášek, například na téma Virtuální showroom nebo Data driven marketing. Jak říká kancléřka univerzity Iva Hrabánková, zájem o absolventy a absolventky mezi firmami stále je, i přes pandemii.
„Ukazuje se to na Veletrhu pracovních příležitostí, kde panuje vždy enormní zájem o výstavní místa. Můžeme říci, že se mírně mění struktura vystavovatelů, přičemž je nižší zájem z oblasti automotive a služeb, ale výrazně narůstá počet firem poptávajících absolventy se zájmem o e-commerce,“ dodává Hrabánková. Nijak významně se prý nemění ani platy u absolventských pozic.
Jak podnikat v pandemii
Univerzita Pardubice připravila ve svém kariérním centru online kurzy Základy podnikání. Na kurzu se účastníci a účastnice učili najít podnikatelskou příležitost a přetvořit ji ve smysluplný projekt, otestovat si zájem zákazníků a zákaznic a také získali názor od zkušených podnikatelů a podnikatelek.
Lektoři a lektorky se snaží ukázat, jak bez kontaktů, know-how i peněz rozjet podnikání. Naučit se podnikat se studentům a studentkám v pandemii hodí, univerzita totiž hlásí, že v jejím regionu se pandemie na trhu práce přeci jen neblaze podepsala.
„Firmy omezují přijímání nových zaměstnanců, některé i propouštějí. Většina firem v Pardubickém kraji omezila nabírání nových pracovníků a vyčkávala, co bude dál. To se projevilo i u zájmu firem o absolventy vysokých škol. Zájem stagnoval u většiny oborů, výjimka byla u počítačových a technických oborů strojírenských a elektro,“ říká Martina Macková, vedoucí Oddělení propagace a vnějších vztahů Univerzity Pardubice.
Naopak některé firmy se snažily využít situace s uvolňováním pracovníků a pracovnic z jiných firem a snažily se získat kvalitní, většinou vysoce odborně zdatné pracovníky a pracovnice. Ale to většinou nebyli absolventi a absolventky vysokých škol. „Dostáváme se do situací, kdy po nás firma požaduje zveřejnit pracovní nabídku pro absolventy a následně nás informují, že pozici obsadili svým interním zaměstnancem,“ krčí rameny Macková.
Většina firem v kraji snížila nástupnické platy absolventů a absolventek vysokých škol o pět až sedm procent. Výjimkou byly jen nejžádanější profese IT a technických odborných pozic, u nichž firmy nechaly nástupnické platy absolventů a absolventek na stejné úrovni, a mnohdy je dokonce navýšily.
Akademie kompetencí
Poradenské a kariérní centrum Vysoké školy chemicko-technologické v Praze si v době zavřených škol připravilo pro studenty Akademii kompetencí, která se konala na konci loňského roku. V online souboru přednášek a seminářů se účastníci a účastnice dozvěděli, například jak se efektivně učit, jak na rychločtení, jak na závěrečnou práci, jak vyhledávat a organizovat informace, jak napsat CV nebo motivační dopis.
„V současnosti máme rozpracované služby pro usnadnění výběru a psaní závěrečných prací, účastníme se reformy způsobu, jak nabízet zahraniční výjezdy a tak dále. Studijní neúspěšnost se tedy snažíme udolávat z různých směrů,“ ujišťuje vedoucí centra Richard Nevšímal.
Bohatou nabídku online kurzů zaměřených na start kariéry, tedy například jak na LinkedIn nebo jak na profesionální CV, nabízí i Kariérní centrum Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Na přelomu ledna a února uspořádalo také Virtuální veletrh vysokých škol Congroo Fair.
Na pracovní veletrh v těle 3D avatara
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava studentům a studentkám připravila skutečnou high-tech lahůdku. 10. března startuje její třídenní virtuální pracovní veletrh v unikátním 3D prostředí. Veletrh s názvem Kariéra+ bývá každoročně největším veletrhem pracovních příležitostí v Moravskoslezském kraji.
Letos poprvé se uskuteční čistě jako on-line akce, která bude otevřená jak pro návštěvníky a návštěvnice z řad studentů, tak pro absolventy a absolventky a širokou veřejnost. Stejně jako prezenční veletrh, i jeho virtuální podoba nabídne přehlídku stánků vystavovatelů, doprovodný program ve formě konzultací, rozvojové přednášky, individuální prezentace firem i soutěže.
Každý návštěvník či návštěvnice si vybere svého avatara, kterým se bude po aule pohybovat. Může navštívit stánky firem, povídat si s personalisty či personalistkami pomocí callu nebo chatu nebo se projde do prezentační zóny, kde na plátně uvidí reálnou prezentaci firmy v živém přenosu.
„Pobavit se může soutěží, kterou připravuje Kariérní centrum VŠB-TUO a která ho provede celým prostředím veletrhu. Stánky budou rozmístěné v přízemí i prvním patře virtuální auly. Výukové místnosti nabídnou poradenskou zónu, kde si může návštěvník v interaktivním callu konzultovat svůj životopis a vyzkoušet pohovor nanečisto česky i anglicky,“ popisují organizátoři a organizátorky akce.
Michaela Matochová, koordinátorka Kariérního centra VŠB-TUO a veletrhu Kariéra+, dodává, že situace na trhu práce je v době pandemie různorodá. „Jsou zaměstnavatelé, kteří říkají, že dalšího půl roku nebudou nikoho nabírat. Pak jsou ale firmy, které pocítily přibývání práce a chystají otevírání nových pozic. Obě firmy působí ve stejném odvětví. Zájem o kontakt se studenty je ale stejný, spíše vnímáme jeho zvýšení,“ všímá si Matochová.
Ze svých zkušeností dodává, že zaměstnavatele spíše než jednotlivé kurzy nebo certifikáty zajímá komplexní osobnost absolventa či absolventky. „Hledají člověka, který nejen, že má určitou odbornost, ale ovládá také klíčové dovednosti a má kompetence se profilovat ve vícero oblastech. To znamená umí například komunikovat, je ochoten se učit a je schopný týmové spolupráce. Tato poptávka zůstává silná,“ přibližuje Matochová.
Autorka je redaktorka Hospodářských novin.