Studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze se zaměřili na ty, kteří nemají to štěstí, aby jim padlo standardní konfekční oblečení. Projekt UniqueClient, jež vznikal pod vedením Simony Rybákové, má upozornit nejen na specifické potřeby mnohých lidí, ale i na upozadění jejich potřeb v jinak velmi konzumním světě.
Nápad zabývat se tímto problémem se opírá o osobní zkušenost Simony Rybákové, kdy se před nedávnem náhodou potkala s mladým mužem Markem, který potřeboval oblek na maturitní ples, ale nepadlo mu standardní konfekční oblečení.
Kostýmní designérka tento úkol přijala jako výzvu a se studenty Ateliéru designu oděvu a obuvi, který v letním semestru 2020/2021 dočasně vedla, téma společně rozpracovali. Studenti se zaměřili na klienty, které oděvní výroba nemá primárně ve svém hledáčku. Nastudovali specifickou problematiku a řešili oblečení pro lidi, kteří ze zdravotních důvodů, důsledkem úrazů, vrozených anomálií nebo životosprávy nemohou nosit konfekční oděvy.
Zadání mladé návrháře motivovalo, aby se více soustředili na fyzickou stránku lidského těla, tělesnost, ale i psychologii práce s vybraným klientem, pro kterého navrhovali oděvní kolekci. Ve svých návrzích řešili specifické potřeby svých klientů a pomáhali se vypořádat s nejrůznějšími nedostatky. Kromě individuálních kolekcí řešili i společný ateliérový úkol – šatník pro klienta Marka, který byl zároveň inspirací k zadání tohoto tématu.
Jednotlivé kolekce, kde modely byli sami klienti, nafotili studenti Ateliéru fotografie II. Projekt včetně fotodokumentace byl zatím k vidění na výstavě klauzurních a semestrálních prací Artsemestr léto 2021. Získal velký ohlas mezi širokou i odbornou veřejností a nejnověji byl oceněn Cenou rektora UMPRUM, jako nejlepší studentský projekt uplynulého akademického roku.